Apa Itu GLOKALIKASI

Glokalisasi ialah gabungan dua perkataan dalam bahasa Inggeris, iaitu
“global” dan “local” yang memberi maksud mengambil unsur-unsur
global menjadi lokal, dan dalam masa yang sama menjadikan unsurunsur
lokal menjadi unsur-unsur global.

Dengan perkataan lain glokalisasi boleh diertikan sebagai penyesuaian produk global
dengan ciri-ciri tempatan, atau produk tempatan dengan ciri-ciri global.

Sebagai contoh:
(a) McDonald’s mengeluarkan produk-produk makanan Melayu seperti McSatay,
McRendang dan Bubur Ayam McD.

(b) Produk luar negara menggunakan artis tempatan sebagai model iklan produknya
untuk menggambarkan produk ini sesuai dengan budaya tempatan. Contohnya,
Mawi dengan kamera digital Canon.

(c) Contoh yang baik untuk menggambarkan penyesuaian produk tempatan dengan ciri-ciri global ialah keropok lekor dan nasi dagang Terengganu yang menggunakan
jenama T- Lekor dan T-Dagang untuk difrancais di luar negara.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: